18 Nisan 2007 Çarşamba

teknoloji ve tcdd

Bir ülkenin gelişmesi için teknoloji alanında ne durumda olduğu önemli midir?
Bir ülkenin gelişmesi için Demiryollarının durumu önemli midir?
İki soruya da cevabım “Evet, önemlidir; hatta çok önemlidir.” Teknoloji önemlidir. Bir ülke gelişen dünya şartlarına ayak uyduramıyorsa, bir yerlerde takılır kalır, gelişmesi zor olur. Şimdiki dünya şartlarında teknolojinin önemi, anlatmaya gerek olmayacak kadar açıktır. Diğer yandan demiryolları önemlidir çünkü, güvenlidir. Diğer ulaşım şekillerine bakınca en güvenli seyahat seçeneği denebilir. Toplam taşıma maliyeti olarak hesaplıdır, bu yolculara da kar olarak geri döner. Hem trafik kazaları azalacağı için hem de toplam maliyetler azalacağı için ülke ekonomisine büyük katkı sağlanmış olur. Ve gerekli teknoloji kullanıldığında hızlıdır. (Bkz. Metro-tramvay hatları, Japonya gibi gelişmiş ülkelerdeki trenler vs.)
Ülkemizde birçok kişi tren yollarına gerekli önemin verilmediğini söyler. Bunun siyasi, ekonomik, kültürel vb. boyutlarını burada konuşmaya gerek yok, teknolojik bir boyutunu pekala anlatabilirim.
Evet, artık TCDD‘nin gelişen dünya şartlarına uyum sağlamak, ve yolculara daha iyi hizmet vermek için işin teknolojik boyutuna daha fazla önem vermesi gerekmiyor mu? Bunun için bir adım belki, “Online Bilet Satış Rezervasyon“, bu sistem sayesinde biletlerimizi internet üzerinden alabiliyoruz. Ama maalesef eksikleri var.
Öncelikle bu sistemden bilet rezervasyonu yapmak, bilet satın almak için web tarayıcı olarak internet explorer 5.0 ya da sonraki sürümleri kullanmak gerekiyor. Peki Internet Explorer kullanmayan %20′ye yakın kullanıcı ne yapacak? Onlar kullanamıyorlar bu sistemi. %20 azımsanacak bir oran değildir, böyle bir sistemi herkesin kullanması isteniyorsa, sistem tüm tarayıcılara uygun hale getirilmelidir.
İkinci olarak bu sistemin işleyişi… Sistemden bilet rezervasyonu yapmak ya da satın almak için gerekli bilgileri giriyoruz. (Tren ismi, günü, vagon çeşidi, koltuk tipi vb.) Ve bunun sonucunda bize bir koltuk numarası veriliyor. Diyelim ki, bu numarayı beğenmedik, tekrar deniyoruz; yine aynı numarayı veriyor. Çünkü kurallara göre o numara satılmadan/rezerve edilmeden yeni bir numara verilemiyormuş.
Tabi ben, bir çözüm buldum. İstediğim numarayı verinceye kadar sistem, deniyorum; ve her verdiği numarayı rezerve ediyorum. Böylece her deneyişimde yeni bir numara veriyor. İstediğim numarayı verince, onu alıyorum. Artık önceki rezervasyonları iptal edebilirim. Keşke böyle bir yöntem uygulamak zorunda kalmasak, biletimizi vagon yerleşim planının grafiksel olarak gösterildiği bir ekrandan boş olan yerleri görerek kafamıza göre alabilsek. Hoş olmaz mı?
Trenlerde kablosuz ağ olacak diye bir haber duymuştum, yakın bir zamanda. Evet, o da hoş olur. Fakat öncelikli olarak daha çok “kullanıcı merkezli olan” üstte saydığım eksiklikler düzeltilse bence daha mantıklı olur. 150. yılında yeni projelerle atılım yapmasını temenni ettiğim TCDD, küçük gibi görünen ama aslında çok önemli olan bu problemleri halletse; hem kullanıcıların (halk) gözündeki değerini yükseltmiş ve onlara (bize) hak ettiği değeri vermiş olur, hem de ülkenin gelişimine çok katkısı olmuş olur diye düşünürüm, ben.

Hiç yorum yok: