18 Nisan 2007 Çarşamba

INTER RAİL

INTERRAIL NEDİR? Interrail’in ne olduğunu anlatmaya başlamanın bence en etkili yolu, hakkındaki en yaygın yanılgılardan bahsedip, önce ne “olmadığını” anlatmaktır. Interrail hakkındaki en yaygın yanılgılardan ilki; rehberi, sabit bir programı olan ve tren ile yapılan bir tur olduğudur. İkincisi ise, sadece interrail kartı sahiplerinin bindiği özel tren ya da trenler olduğudur. Ama interrail, bambaşka bir şeydir. Interrail’in ruhunda özgürlük vardır, ve tamamen özgürlük esasına dayanır. Şimdi, interrail sistemine dahil olan Avrupa ülkeleri ve seyahat parkurları, 8 coğrafi bölgeye ayrılmıştır. Bölge A: İngiltere, Kuzey İrlanda, Serbest İrlanda Bölge B: İsveç, Norveç, Finlandiya Bölge C: Danimarka, Almanya, Avusturya, İsviçre Bölge D: Polonya, Çek Cumhuriyeti, Slovak Cumhuriyeti, Macaristan, Hırvatistan Bölge E: Fransa, Belçika, Hollanda, Lüxemburg Bölge F: İspanya, Portekiz, Fas Bölge G: İtalya, Slovenya, Yunanistan, Türkiye, İtalya/Yunanistan Hattı Deniz geçişi (HML, BSF, SFF) Bölge H: Bulgaristan, Romanya, Yugoslavya, Makedonya Interrail, bir tren biletidir. Interrail bileti alırken, önce bölge seçersiniz. Yukarıdaki bölgelerden istediğiniz birini (bir bölgelik kart), ikisini (iki bölgelik kart) ya da hepsini (global kart) seçiyorsunuz. Interrail bileti, seçtiğiniz bölge ve kart tipine bağlı olarak, 12, 22 veya 30 gün süreyle geçerli olan ve size sınırsız seyahat özgürlüğü sağlayan bir pas tren biletidir. Yani, interrail kartı sahibi olduğunuzda, geçerlilik süresi içerisinde ve geçerli olduğu bölge içerisinde, bütün trenlerde sınırsız seyahat edebiliyorsunuz. Nasıl, süper ama değil mi? Özgürlük böyle bir şey işte. İstediğiniz an bir şehirden sıkılıp, alıp başınızı başka bir şehre gidebiliyorsunuz. Ya da, diyelim ki bir şehre daha doyamadınız ve o şehri gezmeyi bitiremediniz. Ancak, o şehirde kalacak yer sıkıntınız var; belki maddi kısıtlamalardan, belki de bütün hosteller dolu olduğundan. Sokaklarda yatmaya da en basitinden cesaretiniz yok diyelim, ne de olsa bilmediğiniz bir yerdesiniz. Kolayı var: Nasıl olsa interrail biletiniz elinizde. Atlayın gece vakti bir trene. 3-4 saat gidin, sonra inin. Başka bir trenle de geri dönün. İşte geceyi kapalı bir mekânda geçirdiniz. Böyle bir sürü güzelliği var interrail gezisi yapmanın. Şimdi biraz da paradan haber verelim, ve interrail bileti ücretlerine bakalım. 26 Yaşın Altı 26 Yaşın Üstü 1 Bölgelik Bilet (12 gün geçerli): 210 Euro 299 Euro 2 Bölgelik bilet (22 gün geçerli): 289 Euro 409 Euro 3 Bölgelik bilet (30 gün geçerli): 399 Euro 559 Euro Gördüğünüz gibi oldukça hesaplı. Yani, çok gezeceksiniz, çok seyahat edeceksiniz. Hiçbir şekilde bu kadar çok seyahati bu kadar ucuza yapamazsınız. Bunu görmeniz için, ufak bir internet araştırması yapmanız ve Avrupa’da noktadan noktaya tren, uçak veya otobüs bilet ücretlerini incelemeniz yeterli. Biletinizi TCDD’den veya Gençtur ofislerinden alabiliyorsunuz. Üzerine pasaport bilgileriniz işlendiği için, pasaportunuz olması gerekiyor. Başka bir gereksinim yok. Biletin geçerlilik süresi, biletle ilk seyahat ettiğiniz gün başlıyor. Ama bu gün, fiili olarak seyahati gerçekleştirdiğiniz gün değil, gerçekleşeceğini beyan ettiğiniz gün. Bileti aldıktan sonra, 3 ay sonrasına kadar bir gün seçebiliyorsunuz. Seçtiğiniz günden daha önce başlatmak isterseniz, başvuru yaparak başlangıç tarihini değiştirmeniz gerekiyor. Eğer seçtiğiniz günden daha sonra olacaksa ilk seyahatiniz, gene yukarıda belirttiğim gibi büroya başvurarak başlangıç tarihini değiştirebilirsiniz. Ya da değiştirmezsiniz, birkaç günü boşa harcamış olursunuz. Ama her halükarda dikkat!: Bileti aldıktan sonra başlangıç tarihini sadece 1 kereye mahsus olarak değiştirebiliyorsunuz. Bilet alırken ufak bir can sıkıntısı maalesef yaşanıyor. Bilet, Euro karşılığı Türk lirası ödenerek alınıyor. Fakat, serbest piyasanın ya da Merkez Bankası’nın belirlediği kurlarla değil, TCDD’nin kendi belirlediği kurlarla. Evet doğru tahmin ettiniz, bu kurlar piyasa kurlarına göre yüksek. Yani bir miktar kazıklıyor TCDD bu konuda. TL olarak değil de euro olarak ödemeyi elbette düşünebilirsiniz. Ama bilin ki, TCDD de bu uyanıklığın yapılacağını önceden düşünmüş durumda. Böyle bir taleple giderseniz, bilet ücretini önce kendi hesapladıkları kurlardan TL’ye dönüştürürler, ardından piyasa kurlarıyla tekrardan Euro’ya dönüştürürler ve böylece sizden fazladan Euro talep ederler. 50 – 60 milyon zarara girersiniz her şekilde. Önemli değil, aldırmayın. Bilin ki hâlâ ekonomik bir seyahat yapıyorsunuz. YUKARIDAKİLERİN DIŞINDA EK BİR ÜCRET ÖDEYECEK MİYİM? Elbette ki ödeyeceksiniz. Siz hiç bir şeyin gerçekten lanse edildiği kadar ucuz olduğunu gördünüz mü? Interrail da değil. Seyahatler için Interrail bileti dışında ekstradan ödenecek bir sürü para var. Gerçi bunları ödemek zorunda kalıp kalmamak sizin elinizde. Ama büyük ihtimalle ödemek zorunda kalırsınız, bunu da baştan belirteyim. Evet, incelemeye başlayalım, nerelerde ekstra para verecekmişiz: Şimdi, Avrupa’da trenle şehirlerarası seyahati çeşitli kategorilere ayıralım önce: 1) Tren tipine göre: Normal trenler (örneğin şehirlerarası ekspres trenler), lüks trenler, hızlı trenler, hem hızlı hem lüks olan trenler. 2) Trenin içindeki vagon tipine göre: Oturma yerli (pulman ya da kompartımanlı, birinci ya da ikinci mevki), kuşetli (birinci ya da ikinci mevki) ve yataklı (birinci ya da ikinci mevki) 3) Rezervasyon durumuna göre: Rezervasyonlu (numaralı bilet) ya da rezervasyonsuz (numarasız bilet). Bu ayrım sadece oturma yerli vagonlarda geçerlidir elbette, kuşet ya da yataklıda illa ki numaralı seyahat edilir. Interrail bileti, sadece normal trenlerin ikinci mevki oturma yerli vagonlarında rezervasyonsuz olarak seyahat etmenizi sağlar. Böyle seyahat ettiğiniz sürece o bilet size sınırsız imkân sağlıyor. Ama bunun dışında herhangi bir şekilde seyahat etme durumunuz olursa ekstradan ücret ödemeniz gerekiyor. Korkmayın canım, o kadar da büyük bir ücret değil. Yani diyelim bir hızlı trene binmek istiyorsunuz. Ekstra ödeyeceksiniz, ama ödediğiniz para elbette ki o trene sıfırdan bilet alan birinin ödeyeceği paradan çok daha az olacak. Ödediğiniz fark, aynı hatta sefer yapan normal tren ile hızlı tren arasındaki fiyat farkı olacak. İşin özü şu: Siz siz olun, “kapı gibi interrail biletim var kim tutar beni” diyerek her önünüze gelen trene balıklama atlamayın. Bindiğiniz trende de ikinci mevki, oturma yerli, numarasız kısımda seyahat ediyor olduğunuza emin olun. Yoksa, kondüktörün kıllık düzeyine bağlı olarak gezinizi yarıda kesmenize neden olabilecek cezalar ödemek durumunda kalabilirsiniz. Şimdi, bir trene ekstra ödemek gerekip gerekmediğini nasıl anlayabileceğinizi anlatacağım. Ama bundan önce, yataklı vagon ve kuşet hakkında kısaca bilgiler vermek istiyorum: Kuşet: Bir hostelin trendeki karşılığı olarak görülebilir. Kuşetli vagonlarda 6 kişilik kompartımanlar vardır ve bunlar gündüz vakti normal oturma yerli kompartıman şeklinde bulunurlar. Fakat, gece vakti çekerek indirdiğiniz yataklar vardır ve iki tane 3 katlı ranza haline gelirler. Böylece 6 kişinin yattığı bir kompartıman haline gelirler. Kondüktör size çarşaf, yastık ve battaniye getirir. Yatağınızı kendiniz hazırlarsınız ve ceket ve ayakkabılarınızı çıkararak sokak kıyafetinizle yatağa yatarsınız. Genelde soyunmak âdetten olmadığından kuşette cinsiyet ayrımı yapılmaz, ancak bazı demiryolu idareleri bayan kompartımanı uygulaması yapıyor, sormak lazım. Kuşet bileti 2. mevki oturma yerli bilet ücreti + kuşet farkı ödenerek alınıyor. İnterrail biletiniz 2. mevki oturma yerli ücretini otomatikman karşıladığı için siz sadece kuşet farkını ödüyorsunuz. Bu fark trenden trene ülkeden ülkeye değişse de ortalama 15 Euro diyebilirim. Bir de bazı demiryolu idareleri 15 Euro değil de mesela 25 Euro gibi bir fark ödeyerek 6 yerine 4 kişilik kuşette seyahat etme şansı tanıyor. Bu da daha serbest bir seyahat sağlıyor tabii. Ancak Fransa’da bazı gece trenlerinde ve Budapeşte – İstanbul gece treninde bunun için 2.mevki değil de 1. mevki ücret isteniyor. Bu yüzden siz sadece kuşet farkı değil 2. mevkiden 1. mevkie geçiş farkı da ödemek durumunda kalıyorsunuz ve pek ekonomik olmuyor. Yataklı Vagon: Yataklı vagon, bir otelin demiryolu karşılığı gibi düşünülebilir. Gündüzleri bir sofa ve bir masa bulunan bir oturma odasıyken, geceleri yatakları açmanızla bir yatak odasına dönüşürler. Yataklı vagonda mutlaka size servis yapabilecek bir hizmetli bulunur. Ayrıca kompartımanda bir lavabo bulunur, havlu da verilir. Yatağınızı hizmetli hazırlar. 3 kişilik yataklı: 2. mevki oturma yerli bilet ücreti + yataklı farkı 2 kişilik yataklı: 1. mevki oturma yerli bilet ücreti + yataklı farkı 1 kişilik yataklı: 1. mevki oturma yerli bilet ücreti + yataklı farkı Gördüğünüz gibi 2 ve 3 kişilik yataklı çok da ekonomik sayılmaz. Hem yataklı farkı yüksek, hem de bir de üstüne 1. mevkiye geçiş farkı ödemek zorundasınız ki meblağ daha da yükselir. Ancak bazı hatlarda 2 kişilik yataklı için 2. mevki oturma yerli ücret yeterli olabiliyor. Araştırmak lazım. Ekstralarla ilgili fikir edinmek için: http://www.seat61.com/Railpass.htm#supplements%20cost Evet, şimdi ekstra ödemek gerektiğini nereden anlayacağınızı anlatalım: 1) Kalbinizin Sesini Dinleyerek: Oturma yerli 2. mevkide gidecek bile olsanız, eğer ayakta kalmak riskini göze almak istemiyorsanız rezervasyon yapmanız, yani yer numarası almanız lazım. Bunun için 3 Euro kadar bir ekstra ödemeyi göze alın. Yoğun sezonda gidiyorsanız, ayakta kalma ihtimaliniz yüksektir, bunu da bilin. Onun dışında, gene konfor aşkınız depreşebilir ve 2.mevki oturma yerli vagon yerine 1. mevki oturma yerli vagonu veya kuşet veya yataklıyı kullanmak isteyebilirsiniz. Bunun için belirtilen ekstraları ödeyeceksiniz. Şahsi bir tavsiye: 1. mevki biletten her zaman uzak durun. Boşuna fazla para ödersiniz. Interrail’in doğası gereği hemen hemen hep gece yolculuğu yapacaksınız. Gece yolculuğunu da daha önce belirttiğim gibi oturma yerli, kuşet ya da yataklı vagonla yapabilirsiniz. Trenin size sağlayacağı konfor temelde bunların hangisini seçtiğinize bağlı olacaktır, birinci ya da ikinci mevki oluşuna değil. İkinci mevki kuşet birinci mevki oturma yerinden, 2. mevki yataklı da 1. mevki kuşetten daha konforludur. 2) Tren Hakkındaki Açıklamaları Okuyarak: Trenin tarifesini yazan kaynakta, tren ile ilgili şu açıklamaları bulabilirsiniz: Reservation Required, Reservation Obligatory, Subject to Compulsory Reservation vs.: Bunu gördüğünüz zaman bilin ki bu trene numarasız biletle binmek mümkün değil. İlla ki gişeye gidip rezervasyon yaptıracaksınız ve rezervasyon ücreti ödeyeceksiniz. Supplement Required: Bu trenin hızlı veya lüks bir tren olduğunu gösterir. Bu trene binmek için “supplement” adı verilen farkı gişeye gitmeli ve ödemelisiniz. Eğer aynı zamanda “reservation obligatory” değilse, farkı trende kondüktöre de ödeyebilirsiniz, biraz daha pahalıya oturur. Ama genelde “reservation obligatory”dir ve ödeyeceğiniz ekstra rezervasyon ücretini de içerir. Genelde “supplement” 5-20 Euro arası değişir. TGV (Fransız hızlı treni), ICE (Alman Hızlı treni), Intercity (Lüks tren), Eurocity(Lüks tren), Euronight (lüks tren) gibi örnekler verilebilir. Special Fares Apply: Bu en can sıkıcı uyarı işte. Türkçe meali şu: Interrail biletiniz bu trenlerde geçmez. “Supplement” falan da hikâye. Ama bunu görünce otomatikman bu trenlerden kaçmayın. Bu trenlerin çoğunda “Passholder” diye ayrı bir ücret tarifesi var bu tarife ile interrail bileti sahiplerine bir miktar indirim yapılıyor. Böylece bu trenlerin “bazılarında” seyahat etmek makul ödemelerle mümkün oluyor. Yalnız, bu trenlerin hepsinde haliyle rezervasyon zorunlu ve “passholder” tarifesine ayrılan yer sayısı sınırlı. Bu yüzden, bu indirimden faydalanabilmek için biletinizi erken almalısınız. Thalys (Fransa Belçika Hollanda Almanya uluslararası hızlı treni), Artesia (Fransa – İtalya hızlı treni) France – Italy Night (lüks gece treni), Trainhotel Elipsos (Fransa – İspanya lüks ve hızlı gece treni), Eurostar (İngiltere, Fransa Belçika hızlı treni) gibi örnekler verilebilir bu tren tarifesinde. 3) Trenin Teşkilatına Bakarak: Bazı gece trenlerinde oturma yerli vagon bulunmayabilir, tren tamamıyla kuşet ve yataklı vagonlardan oluşuyor olabilir. Trenler hakkında yukarıda sözünü ettiğim bilgileri “Thomas Cook European Timetable” kitabında ayrıntılı olarak bulabilir, böylece yola çıkmadan önce ekstra ödemeden gezme planı yapabilirsiniz. Ekstra ödemeli miyim? Burası size kalmış. Sonuçta fiziksel olarak da maddi olarak da sınırlarınızı kendiniz bilirsiniz. Sadece şunu belirteyim: Ekstra ödememek için hızlı ve lüks trenlerden uzak durmalısınız. Bu da çoğu yerde direkt trenle 2-3 saatte gideceğiniz yolu belki 2-3 tren değiştirerek 11-12 saatte gitmek zorunda kalmanız anlamına gelebilir. Bu da sizin için tabii ki vakit ve enerji kaybıdır. Interrail’de vakit de enerji de çok değerlidir. Kâr – zarar hesabını iyi yapmalısınız. Thomas Cook gibi süper bir kaynak kitabınız varsa, iyi bir planlama ile yolculuğunuzu hiç ekstra ödemeden bitirebilirsiniz, ama muhtemelen daha az yer gezmiş olursunuz. Ekstra ödemelerle ilgili verilmesi gereken bir başka önemli bilgi de şu: Interrail bileti satın alındığı ülkede geçerli değildir. Yani bileti Türkiye’den aldınız ve Türkiye’nin de içinde bulunduğu G bölgesini de kapsıyor. Buna rağmen Türkiye sınırları içerisinde ücretsiz seyahat edemezsiniz. Bu durumda, Kapıkule ya da Phytion sınır garlarına kadar %50 indirimli bilet almanız gerekiyor. İstanbul – Phytion %50 indirimli gidiş dönüş 13.2 Euro, İstanbul – Kapıkule gidiş dönüş 15 Euro. Eğer Türkiye dahil değilse biletinize, aynı şekilde biletinizin başladığı bölgenin sınır garına kadar 1 kereye mahsus olmak üzere %50 indirimli gidiş dönüş bileti alabilirsiniz. Gene 1 kereye mahsus olmak üzere, seçilen bölgeler arasında transit gidişi %50 indirimli yapabilirsiniz. INTERRAIL BİLETİMİ NASIL KULLANACAĞIM? Öncelikle yukarıdakileri iyi okuyacaksınız ve bineceğiniz tren için bir ekstra ödemek gerekip gerekmediğini öğreneceksiniz. Gerekiyorsa, gişeye gidip interrail kartınızı gişeye vereceksiniz, ekstranızı ödeyip biletinizi alarak trene bineceksiniz. Eğer ekstra ödemeniz gerekmiyorsa, gişeye uğramanıza da gerek yok. Direkt trene atlayın, kondüktör gelince de interrail kartınızı ona verin. Seyahat bilgilerinizi karta işleyecek, ya da bunu yapmanızı sizden isteyecek. Bu durumda, 2.mevki oturma yerli numarasız bölümde seyahat ediyor olduğunuzdan emin olun. TRENLERİN KONFORU NASILDIR? Cevap verilmesi zor bir soru. Aynen Türkiye’de olduğu gibi Avrupa’da da kendinizi lord gibi hissettirecek trenler de, ananızdan doğduğunuza pişman edecek trenler de vardır. Ancak, iç tasarım olarak ülkemizdeki Başkent Ekspresi, Cumhuriyet Ekspresi, Ankara Ekspresi gibi lüks trenlerin konforuyla karşılaşmayı hiç bir şekilde beklemeyin. Karşılaştıklarını iddia edenlere de gülün geçin. Çünkü onlar, öyle algılamak istedikleri için öyle algılıyorlar. Tanzimat’tan beri ülkemizde büyük bir hastalık olan yersiz batı hayranlığının bir yansıması bu. Başkent Ekspresi’nin veya Ankara Ekspresi’nin sağlayacağı konforu sağlayacak bir tren için korkunç ekstralar ödemek durumunda kalırsınız, bunu bilin. Ama tabii ki çoğu Batı Avrupa ülkesinde trenlerin hızları bizimkine göre daha yüksek. Rötarlar ve yolda kalmalar çok daha az, seyahat süreleri daha kısa. Yol kalitesi daha yüksek olduğundan trenler daha az sarsıntılı bir gidişe sahip. Bütün raylar kaynaklı olduğundan genleşme boşluğundan dolayı meydana gelen takırtı yok. Interrail ile ilgili teknik bilgiler için Gençtur’un sitesini de inceleyebilirisiniz, girmek için burayı tıklayın. Ayrıca Interrail’le ilgilenenlerin kurduğu bir de yahoogrup var, bu grupla ilgili bilgiler şöyle:Türkiye'de Interrail’le ilgilenen herkesin katılabileceği,Interrail’le ilgili bilgi paylaşımının yapıldığı bir grup,interrail-tr@yahoogroups.comÜyelik için lütfen; interrail-tr-subscribe@yahoogroups.com'aboş bir ileti atınız.

Hiç yorum yok: